BioFach 2008, Germania

Expoziţia internaţională de produse ecologice BIOFACH 2008 Nürnberg, Germania

BioFach 2008, Germania
BioFach 2008, Germania

 

Târgul Internaţional BioFach este cea mai reprezentativă expoziţie de produse agroalimentare ecologice din lume organizată anual sub patronajul Federaţiei Internaţional a Mişcărilor din Agricultura Ecologică (IFOAM).
Târgul BioFach 2008, împreună cu Vivaness 2008 (expoziţia de produse naturale de îngrijire personală) a ocupat în acest an o suprafaţă expoziţională totală de aproximativ 89.500 metri pătraţi, cu aproape 10.000 de metri pătraţi mai mult decât ediţia de anul trecut.
Expoziţia a cuprins standuri din 78 de ţări. Şi-au expus produsele un număr de 2.764 de firme, cele mai reprezentative ţări participante fiind Germania (935 firme), Italia (392 firme), Spania (204 firme), Franţa (176 firme) şi Austria (111 firme). Un număr de 46.500 de vizitatori au fost prezenţi pe durata desfăşurării acestei manifestări pentru a afla informaţii, a stabili contacte şi a încheia contracte cu producătorii şi comercianţii de produse ecologice.
Apetitul pentru produsele ecologice este în creştere la nivel mondial. Din anii ’60 când a început febra produselor ecologice, piaţa de profil s-a dezvoltat într-un ritm susţinut în Europa, Japonia şi Statele Unite, urcând de la 13 miliarde de dolari în 1998, la 33 de miliarde de dolari în 2005. Pentru 2007, experţii din industria ecologică, citaţi de site-ul oficial al BioFach, estimeazăvânzări de cca cinci miliarde de euro în Germania şi de peste 40 miliarde de dolari la nivel mondial. Această „explozie” se datorează creşterii interesului pentru mediul înconjurător şi pentru sănătate al consumatorilor din ţările dezvoltate, fapt care a pus în mişcare şi fermierii din statele mai sărace.
BIOFACH 2008
România a fost prezentă la această manifestare internaţională printr-un pavilion naţional, organizat de către Ministerul pentru IMM, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale- Direcţia generală promovarea exportului şi Centrul Român pentru promovarea Comerţului, în colaborare cu Federaţia Naţională pentru Agricultură Ecologică.
În cadrul pavilionului României au fost prezente 14 firme, cele mai multe membre ale Bioterrei, cu activitate în agricultura ecologică, care au expus următoarele produse ecologice certificate:
–      Apicola Bacău: miere de albine şi produse apicole;
–      Apicola Deva: miere de albine şi produse apicole;
–      Apiprodex Târgu-Mureş: miere de albine şi produse apicole;
–      Asi Nature Sibiu: lapte şi produse lactate procesate din lapte de oaie: telemea, caşcaval, brânză cu ierburi;
–      Asociaţia Apicultorilor Ecologişti din România: miere de albine şi produse apicole;
–      Asociaţia Valea Asăului Bacău: lapte şi produse procesate din lapte de vacă: caş, telemea, brânză frământată, unt;
–       SC Delta Dunării Organics: cereale, oleaginoase şi proteice;
–      Ecofruct Târgu-Mureş: fructe de pădure congelate, ciuperci, plante medicinale;
–      EcoMarket Transilvania: cereale, fructe de pădure, plante medicinale, ciuperci de pădure;
–      Bioservice Luna de Sus, Cluj: cereale, oleaginoase, paste făinoase, produse procesate ecologice (ceaiuri, fructe uscate, făină, produse procesate din melci);
–      Tremont Dobre şi Fii Prahova: miere de albine, propolis, lăptişor de matcă, polen, sucuri din fructe şi miere;
–      Asociaţia Producătorilor de Polen – miere de albine şi produse apicole;
–      Agroexim Tulcea: cereale, oleaginoase şi proteice.
            
   Pavilionul României a cuprins şi un spaţiu destinat întâlnirilor unde au fost prezentate, pe toată durata târgului, prin intermediul unui LCD, informaţii referitoare la activitatea firmelor expozante, precum şi imagini din agricultura româneasca şi din zonele de agroturism.
    În data de 21 februarie, după deschiderea oficială a târgului, reprezentanţii României au acordat un interviu TVR 2 pentru emisunea Ferma.
    Împreună cu preşedintele Federaţiei Naţionale pentru Agricultura Ecologică Dr. ing. Ioan Toncea, şi reprezentanţii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (Dr. ing. Teodora Aldescu, Dr. Teodor Mihalcea) au vizitat o parte a expoziţiei, au făcut comentarii pe marginea produselor expuse şi au stabilit contacte cu reprezentanţii firmelor expozante.
   La invitaţia şi cu organizarea MADR, în standul României, s-a desfăşurat masa rotundă cu tema „Sistemul de control în România” cu participarea reprezentanţilor organismelor de control din state membre aprobate de MADR în România, pentru a desfăşura activităţi de inspecţie şi certificare şi care au filiale/sucursale în România.
  Scopul mesei rotunde a vizat găsirea de soluţii pertinente în ceea ce priveşte acreditarea filialelor/sucursalelor din România, în conformitate cu standardul obligatoriu EN 45011„Criterii generale pentru organismele care aplică sisteme de certificare a produselor” ca organisme de inspecţie şi certificare independente pe teritoriul României.
   Pavilionul României a fost vizitat, printre alţii, de domnul Jean-François Hulot, şef de unitate, Comisia Europeană, DG AGRI – unitatea F5 – agricultură ecologică, şi de Maria Vladl, expert în cadrul aceleiaşi unităţi. Reprezentanţii MADR i-au însoţit şi au prezentat principalele produse agroalimentare ecologice expuse în pavilionul României. Vizitatorii au apreciat în mod special varietatea şi diversitatea produselor expuse şi colectate din flora spontană (leurda, cătina, măceşe, fructe de pădure şi ciuperci).
  În cadrul Expoziţiei internaţionale pentru agricultură ecologică s-au desfăşurat seminarii şi conferinţe organizate de IFOAM, FIBL, Comisia Europeană. Delegaţia României a participat la aceste conferinţe.
  Având în vedere Sinteza eficienţei participării României la târgul internaţional BioFACH, elaborată de Ministerul pentru IMM, Comerţ, Turism si Profesii Liberale, ce specifică că standul României a fost vizitat de 681 persoane şi s-au încheiat angajamente pentru export în valoare de cca. 12.320 mii euro, considerăm necesar intensificarea acţiunilor pentru promovarea produselor ecologice la manifestări internaţionale specifice, dat fiind faptul că produsele ecologice prin calitatea lor răspund exigenţelor în creştere ale consumatorilor şi având un înalt nivel de valorizare pot asigura beneficii producătorilor.
Comentarii